Jak prodávat na Amazonu?

Prodávání na Amazonu je jedním z velmi dobrých způsobů, jak nastartovatovat Vaše e-shopové podnikání díky tomu, že Vaše produkty se mohou dostat k milionům potenciálních zákazníků po celém světě, za určitý, většinou procentuální poplatek zde můžete prodávat takřka jakékoli zboží.

Jak začít prodávat na Amazonu?

Jako první je třeba důkladně promyslet, kam chcete zboží prodávat, jestli jen do některých zemí EU nebo i mimo EU například do Velké Británie, USA, Japonska či třeba Indie.

Pokud nemáte účetní dovednosti a ani účetní, nejjednodušší pro Vás bude začít prodejem na Amazonu v rámci EU, protože od července 2021 můžete využívat pro účtování OSS DPH (tedy one stop shop), ten má sice nižší limit obratu pro povinnost stát se plátcem DPH než být plátcem v konkrétních zemích, ale zase administrativa s DPH v zemích EU je díky OSS mnohem jednodušší.

V roce 2022 vyšel v Německu i ve Francii zákon EPR (Extended Producer Responsibility), v Německu známý také jako LUCID, ten všem prodávajícím do dané země dává za povinnost se registrovat a ročně podávat přehled o možných vyprodukovaných odpadech (kg papíru, skla, plastu, baterií atd.). Tuto registraci a podání přehledů si můžete řešit buď po své ose sami, nebo využít služeb společností spolupracujících s Amazonem, například společností AVASK.

A dále pro začátek prodeje na Amazonu je nezbytné mít registraci jako prodejce. V rámci profesionálního účtu prodejce na Amazonu pak můžete kromě zalistování a prodeje Vašich produktů řešit i PPC reklamy v rámci Amazonu pro zviditelnění Vasich produktů, spravovat výplaty Vašich tržeb, cen a lokací dopravy, reklamací a mnoho dalšího.

Jak funguje prodej na Amazonu?

Prodej na Amazonu můžete řešit dvěma způsoby, buď pomocí MFN (jindy také MFL), tedy Merchant Fulfilled nebo FBA nebo-li Fulfilled by Amazon.

Merchant Fulfilled je forma podnikání na Amazonu, kdy Vy z Vašeho skladu zboží posíláte přímo koncovému zákazníkovi – tedy za každý balíček s každou jednou objednávkou platíte přepravné a navíc zákazníci mohou žádat refundaci skrze záruky A-to-Z Guarantee, které bývá ze strany Amazonu zpravidla automaticky vyhověno a v případě, že zákazníkova žádost je neoprávněná, tak se Amazon orientuje na 100% spokojenost zákazníků, tak je Vaše šance na vybojování Vašich peněz, kteté z Vaší balance vyrefundoval zákazníkovi Amazon, zpět v řádu desítek procent.

Fulfilled by Amazon je forma podnikání na Amazonu, kde výše uvedenou záruku A-to-Z Guarantee zákazníci využít nemohou z toho důvodu, že jim zboží posílá Amazon přímo z jejich skladišť, kam jim balíček, většinou s více kusy zboží pošlete a to se pak prodává. Výhodou bývá tedy i to, že míváte nižší náklady na přepravné. Potíž může však nastat v situaci, kdy jsou Vaše listingy napárované dle EAN kódu na již existuící listingy, které byly chybně zařazeny do určitých kategorií ve kterých máte od Amazonu vyhrazen malý prostor na skladování a při jeho překročení platíte poplatky. Další z nevýhod je k fakt, že mohou nastat komplikace jako pošlození zboží v případě stahování zboží ze skladu Amazonu zpět k Vám.

Jak vydělávat na Amazonu?

Odpověď na tuto otázku by se dala shrnout do několika bodů, první je bezpochyby si najít přepravní společnost, která zboží doručí včas a za co možná nejnižší cenu, zde se nám po několika dopravcích nejméně osvědčila Zásilkovna kdy byla vratkovost přes 5%, nehledě na nemožnost svozu z adresy firmy, máte-li méně jak 12 balíčků denně. Nejlépe kvalitativně ale nejdráže vyšla společnost PPL a skvělým kompromisem mezi kvalitou a cenou je Pošta bez Hranic, kde vratkovost byla stejně jako u PPL okolo 1%.

Dalším bodem je cenotvorba, ano, možná nejste nejlevnější, možná o hodně ale být za každou cenu nejlevnější je špatná strategie nad kterou postupně láme hůl čím dál více e-shopů i v Česku. Je navíc dobré zjistit si výši poplatku (provize) Amazonu z prodeje u Vašich produktů a o něj si cenu navýšit. Pokud jste například d cenou desátí v pořadí a o několik euro dražší než konkurence u daného produktu v Německu, na Německém Amazon.de – nezoufejte, Vaše konkurence třeba nedoručuje například do Rakouska, a pokud Vy jo, tak Vy také něco prodáte.

Věnujte čas reklamacím, ty bývají mnohdy z absurdních důvodů (například nenabitý přístroj) a poraďte zákazníkům, co ještě mohou zkusit, aby svůj produkt mohli využívat tak, jak chtějí, troufnu si říci, že zhruba polovina možných reklamací se takto dá eliminovat.

Automatizujte – co jde, to postupně automatizujte – díky tomu můžete šetřit čas, můžete využít například služeb nástroje BaseLinker nebo se nám ozvat na e-mail: info@eshoptvorba.cz a my Vám pomůžeme vymyslet a případně i realizovat vhodné řešení Vašich problémů.

Prodej na Amazonu zkušenosti

Podnikání na Amazonu vyžaduje enormní množství trpělivosti, obzvlášť když řešíte zásadní věci s podporou Amazonu, já vždy svým přátelům a známým s oblibou říkám, že podpora Amazonu je taková jedna velká chráněná dílna.

Podnikání na Amazonu je jedna velká výzva, zabere Vám nejspíš mnoho času a úsilí, ale v dnešní době bývá Amazon vhodnou zkratkou v e-commerce byznysu, protože díky Amazonu můžete snáze prodat Vaše produkty, než kdyby jste například rozjížděli e-shop v konkurenčním segmentu bez PPC reklam.

Pokud by jste uvítali pomoc s tvorbou e-shopu nebo tvorbou webu, či dokonce i radu s Amazonem, neváhejte zanechat kontakt níže a my se Vám do 24h ozveme nebo napsat na info@eshoptvorba.cz





    Jmenuji se Martin Orešanský a programování se věnuji od konce 8. třídy základní školy, tedy od roku 2016 kdy jsem se začal programování učit, od roku 2018 jsem pak vytvořil a spravoval desítky webů a e-shopů. Od roku 2021 pracuji jako programátor na volné noze a do ledna 2024 jsem provozoval vapeshop Royalvape.cz s přidruženým prodejem na zahraničních marketplaces jako Amazon, Hood.de a další, díky zkušenostem s provozem e-shopu jsem také získal nemalý přesah do online marketingu ve všeobecnosti a především pak hlouběji do SEO. Ve volném čase provozuji obsahový web který navštěvují tisíce čtenářů měsíčně.

    Další příspěvek