Co je potřeba k založení e-shopu?

Pokud uvažujete o založení e-shopu, měli by jste také vědět, co vše pro jeho hladké spuštění potřebujete. Nevíte? Nevadí, rádi Vám poradíme.

K založení e-shopu potřebujete několik stěžejních věcí, tyto věci Vás mohou stát řádově stovky až nižší tisíce korun, v specifičtějších případech pak i desetitísce až statisíce korun.

Doména

Doména je doménové jméno Vašeho e-shopu, pokud čtete na našem blogu, vidíte, že nás najdete pod názvem eshoptvorba.cz, každé doménové jméno může být zabráno jen jednou, takže pokud budete vlastnit doménu VasObchod.cz, nikdo jiný ji nebude moct mít. Doména e-shopu je základním brandovým kamenem Vašeho e-shopu, je to Vaše značka. Doména Vás bude stát zpravidla v řádech nižších stovek korun včetně DPH ročně, nejedná se tedy o nijak vysoký náklad. Ceny domén se navíc v posledních letech téměř nemění. Pokud však chcete již doménu, kterou již někdo vlastní, můžete jej oslovit, pak se ceny mohou vyšplhat na zajímavé částky, ta však záleží na konkrétní domluvě s majitelem dané domény. Doporučujeme Vám domény bez pomlček a ideálně co nejkratší, tak aby byly snadno zapamatovatelné.

Webhosting

Webhosting je vlastně server na kterém budete Váš e-shop hostovat, využít můžete webhosting či VPS server, pokud plánujete mít zhruba do 20 tisíc produktů, ideálně okolo 10-15 tisíc, můžeme Vám doporučit webhosting NoLimit od Wedosu, kdy s kupónem: WN241B9UIB můžete získat slevu 50% na všechny hostingy od Wedosu. Webhosting je nutné vybrat dostatečně výkonný, aby jste tím Vašim zákazníkům umožnili díky výkonu webhostingu co možná nejplynulejší nákupní proces.

Systém

V případě, že jste se rozhodli pro založení e-shopu, je třeba aby Vám buď Váš programátor, nebo případně Vy sami vybrali technické řešení e-shopu. Technické řešení e-shopu by mělo odpovídat Vašim požadavkům a potřebám, někdy specifičtější bývají například možnosti různých konfigurací produktů, to mívá například e-shop na zahradní domky který spravujeme v rámci naší správy e-shopu ale není to jediný segment, který tyto specifické požadavky potřebuje. Systém může být formou krabicového řešení tedy například E-shop rychle nebo Shoptet, nebo tzv. CMS – tedy content management system (česky redakční systém), mezi populární CMS patří WordPress, PrestaShop, Joomla a další. Pak je ještě varianta nechat si udělat tzv. custom řešení, tedy řešení na míru, to může a zpravidla také obsahuje vlastní CMS které je pro Vás jako majitele důležité proto, že je snažší mít přístup a možnost měnit ceny, názvy, kategorie produktů a mnoho dalšího.

Programátor

Programátor je člověk, který Vám může pomoci vyřešit veškeré technické problémy na e-shopu, e-shop nadále rozvíjet, upravovat dle Vašich potřeb a požadavků. Je dobré před založením e-shopu mít alespoň kontakt na programátora, kterému se v případě potřeby můžete ozvat. Hodinové sazby programátorů většinou bývají ve stovkách korun až nižších tisících – to je individuální, nicméně programátoři své hodinové sazby většinou nastavují podle jejich zkušeností a dovedností a také podle jejich klientů.

Logo

Logo je nezbytná věc z pohledu značky e-shopu, mělo by ideálně vyobrazovat název Vašeho e-shopu, logo pak můžete využívat při propagaci e-shopu například na Vašich sociálních sítích či v kampaních na Googlu nebo Seznamu. Podle loga si Vás zákazníci mohou lépe pamatovat, například jako si takto pamatují Lidl, Alzu a další obchody.

Obchodní podmínky e-shopu

Je důležité mít na e-shopu obchodní podmínky, reklamační řád a zásady ochrany osobních údajů – jedna se o stránky, které každý e-shop musí mít, bez nich Vám totiž neschválí ani žádný poskytovatel platební brány možnost platit zákazníkům jejich oblíbenými metodami, jako je třeba platba kartou, či bankovními tlačítky. Zároveň pokud Vám tyto stránky na e-shopu chybí nebo jsou nějakým způsobem nedostupné můžete dostat pokutu od ČOI (české obchodní inspekce). Šablonu těchto stránek můžete najít i zadarmo na internetu, v případě potřeby si je nechat napsat advokátem.

Dodavatele

Dodavatel pro Váš e-shop je další nezbytnou věcí, někde to zboží brát musíte, že? 🙂 Každý sortiment někdo vyrábí, nebo přeprodává velkoobchodní formou a navíc díky internetu a boomu e-shopů zejména po době covidu není pro podnikatele problém si najít dodavatele sortimentu, který zamýšlí prodávat.

TIP na článek: Co prodávat na e-shopu?

Trpělivost a čas

Než se Vám e-shop rozjede, většinou to nějakou chvíli potrvá, s největší pravděpodobností budete muset investovat nemalé množství času, ten čas, pokud vydržíte dostatečně dlouho se Vám navrátí v podobě objednávek. S objednávkami přichází zákazníci a to jsou lidé, každý je jiný, má jiné potřeby a jiné dotazy a jak jistě víte, práce s lidmi není vždy nejjednodušší, obrňte se tedy trpělivostí, i když se Vám někdy budou dotazy zákazníků zdát hloupé, nedávejte jim to najevo, snažte se vůči zákazníkům být vstřícní a vlídní, zákazníci to ocení a budou se k Vám vracet. V době kdy jsme provozovali e-shop Royalvape.cz se nám takto opakovaně vraceli zákazníci kteří nám činili zhruba 30-40% veškerých tržeb e-shopu. Výhodou investic do e-shopu, ať už časových, nebo finančních je to, že když máte e-shop už v nějakém pokročilejším stádiu, tak už víte, že nemusíte vynaložit takové obnosy peněz a času na to, aby jste si popularitu e-shopu získali, protože e-shop, když se mu věnujete postupně roste a s ním i jeho popularita.

V případě jakýchkoli dotazů se na nás můžete nezávazně obrátit, pokud by jste už napřímo uvažovali ať už jen o logu, tak už třeba i o vlastním e-shopu tak nám můžete pro snažší zanechat níže kontakt a my se Vám ozveme.





    Jmenuji se Martin Orešanský a programování se věnuji od konce 8. třídy základní školy, tedy od roku 2016 kdy jsem se začal programování učit, od roku 2018 jsem pak vytvořil a spravoval desítky webů a e-shopů. Od roku 2021 pracuji jako programátor na volné noze a do ledna 2024 jsem provozoval vapeshop Royalvape.cz s přidruženým prodejem na zahraničních marketplaces jako Amazon, Hood.de a další, díky zkušenostem s provozem e-shopu jsem také získal nemalý přesah do online marketingu ve všeobecnosti a především pak hlouběji do SEO. Ve volném čase provozuji obsahový web který navštěvují tisíce čtenářů měsíčně.

    Další příspěvek